GXU 10. klasse: Nej tak til iPads

Gxueleverpc
Mens elever og lærere i kommunens 9. klasser klør sig i håret over, hvordan de skal kunne afvikle de skriftlige afgangsprøver på iPads, går GXU 10. klasse sine egne veje.

I disse uger er GXU i gang med at udlevere bærbare computere til alle elever i 10. klasse. ”Vi vidste fra begyndelsen, at vi ville løbe ind i problemer, hvis vi skulle følge Gladsaxe Kommunes nye digitaliseringsstrategi med iPads til alle elever”, udtaler Bo Ramshøj, der er it-vejleder på GXU, ”derfor fik vi lov til at fortsætte med at bruge pc’er i undervisningen. Til gengæld måtte skolen selv finde pengene til en en-til-en-løsning”.

Det har været en stor udskrivning. Med en enhedspris på ca. 4.000 kr. valgte skolen at fordele de 1,2 mio. over to regnskabsår. ”Det har medført, at eleverne ikke kunne få taskecomputere det først halve år, men vi er glade for, at det nu er lykkedes. Dermed bliver det lettere at afvikle prøverne for de 286 elever, der afslutter deres FP10 til sommer”, siger Henrik Thomsen, der er afdelingsleder på 10. klasse.

Den nye digitaliseringsplan, hvor alle elever fra 0. – 9. klasse har fået udleveret iPads, har været det store samtaleemne blandt skolefolk og forældre i Gladsaxe i det forløbne halve år.  I indskolingsklasserne har man været begejstrede over de muligheder, de små tablets har givet. De fleste undervisnings-apps er netop rettet mod disse klassetrin. Udskolingslærerne har derimod været mere skeptiske. ”Mange af mine elever i 9. klasse tager deres egen bærbare med i skole, fordi de ikke synes, at de kan løse deres opgaver på en iPad”, udtaler Mette Fredensborg Jørgensen, der er lærer på Gladsaxe Skole. Eleverne på Vadgård Skole nægtede i december at skrive deres terminsprøve i skriftlig fremstilling på de udleverede iPads. Lærerne og ledelsen måtte give efter og lade eleverne bruge deres egne computere.

En mor fra Søborg Skole skrev i et harmdirrende læserbrev i Gladsaxebladet før jul: ”Det er mageløst at vores politikere, for at sole sig som toppen af IT-poppen, investerer skolebudgettet uden at have bruger-platformen på plads. Det svarer til at købe bil uden at have kørekort”.

Indfasningen har ikke været problemfri. Ofte har eleverne ikke kunnet installere de apps, de havde brug for. Det har været svært at bruge de eksisterende interaktive tavler sammen med iPads’ene. Print er næsten umuligt. Digitaliseringsafdelingen på Rådhuset har haft svært ved at håndtere iPad’ens styresystem i deres nuværende ”back-end”.  De vil i fremtiden anvende en såkaldt DMZ-løsning, der skal kunne håndtere de forskellige netværk og devises. ”Vi regner med at have løst problemerne med f.eks. tavlerne og udprintning fra iPads i løbet af 3. kvartal 2015”, udtaler en medarbejder.

Efteruddannelse af lærerne er i år koncentreret omkring ”Synlig læring” og ”Rubrics”. Der har derfor ikke været meget tid til at sætte sig ind i alt det nye med iPads i undervisningen. En del it-vejledere har måttet vige pladsen for mere ”Apple-orienterede” lærere uden særlig vejleder-erfaring. Samtidig har kommunen valgt at nedlægge de faglige netværk. It-vejlederne har dermed mistet det forum, hvor de kunne inspirere og støtte hinanden i en omvekslende tid. Derfor har det været svært at udnytte den fordel, det burde være, at Gladsaxe Kommune har investeret op mod 20 mio. kr. i it til skolerne.

Eleverne i 9. klasse skal dog ikke frygte, at de skal skrive i hånden til de skriftlige prøver. Alle skolerne er opmærksomme på problemet og sørger for en løsning inden maj.

jutz