Løser vi opgaven?

At være lærer er på mange måder en selvforvaltende profession. Eller sådan har det i hvert fald været for de fleste, indtil vores arbejdstid blev ramt af Lov 409.

For hvor man førhen arbejdede til opgaven var løst, arbejder man nu til man har fri. Eller gør man? Efter en del pausebesøg og deltagelse i de faglige klubber rundt om på skolerne er det mit klare indtryk, at rigtig mange lærere bliver ved med at løse alle opgaverne, til trods for at mængden af dem vokser og vokser, og alle lærere underviser mere, end de gjorde sidste skoleår. Det presser dem på tid og samvittighed, fordi de inderst inde godt ved, de arbejder for meget, og på den måde stadig ”nægter” at ligge under for et rigidt komme/gå-skema. Og fordi de tager ansvar overfor de elever, de skal undervise, og de kolleger de skal samarbejde med. Det har jeg fuld forståelse for!
Men fra en fagforenings synspunkt er det en uheldig udvikling. Af flere grunde. Vi oplever i GLF et stigende antal medlemmer, der ringer med stresssymptomer og ondt i ”arbejdslivet”. Det er svært at få arbejds- og familieliv til at balancere, når man ikke må ”flytte rundt” på opgaver, så man kan løse dem på tidspunkter, hvor det giver mening. Og når lærerne til stadighed viser, de ”når det hele”, er det svært at overbevise nogen om, at vi har brug for aftalte forhold, for det går jo meget godt…
I dette ligger der på ingen måde en bebrejdelse af lærerne. Tværtimod er jeg stolt af den omsorg, ansvar og pligtopfyldelse, der gennemsyrer arbejdet på skolerne. Men jeg efterlyser en mere tydelig ledelsesmæssig styring af opgavefordelingen og prioriteringer af opgaverne. Det er ikke i orden, at skubbe ansvaret ud i de enkelte teams. Det skal være helt legalt, at gå til sin nærmeste leder og sige, at man har flere opgaver, end man kan nå indenfor sin fastlagte arbejdstid uden at blive stemplet som svagelig eller uambitiøs. Og det bør være en selvfølge, at lederen prioriterer eller fjerner opgaver i disse tilfælde. Eller anviser en måde opgaverne kan løses på og også tager ansvaret for det.
Lærerne ønsker at levere arbejde af høj faglig og pædagogisk kvalitet. Men vi har brug for en mere fleksibel tilgang til rammerne og en anerkendelse af, at ting tager tid.
/Lone Degn – Næstformand Gladsaxe Lærerforening

Emner

Målgruppe