Frikommuneforsøg. Skal vi være urolige?

I Gladsaxe kommune har man indstillet at søge om at blive frikommune i samarbejde med Gentofte kommune.

Det er bestemt, at der skal søges om tre spor:

1. Et ungespor

2. Et psykiatrispor

3. Et administrations- og regelforenklingsspor.
 
Ungesporet skal gælde fra 7. klasse, selvom der på skolerådsmødet blev meldt ud, at det var fra 10. klasse det skulle starte.

I teksten herunder bliver det, set fra en lærers synspunkt, foruroligende:

Den fælles indsats vedr. en ny forbedret udskoling omhandler en samlet tilgang hvor følgende delemner tænkes sammen:

Nye fællesskaber og organiseringsformer: Meget tyder på, at de unge søger og har gavn af nye fællesskaber ved overgangen til udskolingen. Det betyder noget for organiseringen af læringsaktiviteterne, der i langt højere grad skal tilrettelægges påtværs af distrikter og kommunegrænser for at skabe spidskompetente faglige læringsmiljøer, hvor det ikke er en geografisk grænse der er interessant, men det udbud af særligt tilrettelagte læringsaktiviteter.

Disse aktiviteter skal tiltale den enkelte elev – samtidig med at man som ung udvider sin horisont og indgår i nye forpligtende sociale og læringsmæssige fællesskaber.

Det fordrer bl.a.:

- en ny tilgang til skoledistriktsgrænser,

- mulighed for andre fagligt kompetente personer end uddannede lærere får adgang til at undervise,

- en ny tænkning om andre organiseringsformer end klasser,

- en bedre tilrettelæggelse af læringsaktiviteterne ud fra mål frem for minimumstimetal

- og ikke mindst arbejdet med en inkluderende tilgang.

Betyder ovenstående, at elever skal krydse kommunegrænsen for at gå i skole?
Skal der uuddannet personale(fagligt kompetente, hvad betyder det?) til i undervisningen, så man sparer lønkroner?
Betyder regelforenklingen, at retssikkerheden for forældre med klagemuligheder forsvinder?
Spørgsmål, vi synes, mangler at blive besvaret.

Emner

Målgruppe