Lærermangel en fælles udfordring

Generalforsamling2016
Lærerne er klar til fornuft, forandring og fællesskab

Artikel fra Gladsaxebladet d. 29. marts 2016


De venlige hjælpere måtte finde ekstra stole frem, for at få plads til de ca. 200 lærere, der onsdag den 9. martshavde valgt at møde op til Gladsaxe Lærerforenings årlige generalforsamling i kantinen på Enghavegård Skole.

”Jeg er meget glad og stolt over, at vores medlemmer så tydeligt viser interesse for og støtte til det fællesskab, som vi står for”, siger kredsformand Thomas Agerskov og fortsætter: ”Folkeskolen står midt i en række massive udfordringer, som ligger lærerne meget på sinde. Vi kan fx se, at det kniber med at skaffe nye lærere. Det er en udfordring, som vi bliver nødt til at løse sammen med kommunen.

For os er en velfungerende skole og et godt job to sider af samme mønt. Jeg tror, at det store fremmøde skal ses som et udtryk for, at lærerne ønsker forandringer af det nuværende. Desuden tror de på, at en fælles tilgang til tingene er vejen frem.”

I de kommende uger, skal lærernes repræsentanter forhandle med kommunen om rammerne for lærernes arbejdsforhold. Der er foreløbig aftalt 4 møder. Repræsentanter fra skolelederne og pædagogerne er også en del af processen. Thomas Agerskov mener, at generalforsamlingen gav et solidt mandat til det videre arbejde.

”Vi vil gerne have, at skolerne i Gladsaxe er så attraktive arbejdspladser, at vi kan rekruttere nye, kompetente lærere samtidig med, at de mange dygtige folk, som vi allerede har, bliver hos kommunens elever. Vi kan nå dette mål ved bl.a. at styrke lærernes mulighed for at gennemføre og udvikle god undervisning.”

Thomas Agerskov oplever ikke, at kommunen og lærerforeningen ligger milevidt fra hinanden. De sidste to års forhandlinger er endt i et såkaldt forståelsespapir, som ifølge lærernes formand er et udtryk for en række små, men vigtige skridt i den rigtige retning. Han er forventningsfuld i forhold til, at dette års forhandlinger bringer nye fornuftige tiltag med sig.

”Jeg synes, at der har været for meget fokus på løbende skemaændringer. Noget af den tid ser jeg gerne målrettet til en bedre årsplanlægning. Hvis vi så kan kombinere det med et bedre indhold i den understøttende undervisning og en fælles aftale om faglig opkvalificering af lærerne, så tror jeg, at vi har gjort noget rigtigt godt for eleverne i Gladsaxe Kommune”, slutter Thomas Agerskov.

Side 12 i Gladsaxebladet 

 

Emner

Målgruppe